همه جا صحبت از چاپگرهای سه بعدی است اما وقتی که می خوانیم چاپگرهایی ساخته شده که فلز چاپ می کند و یا حتی دانشمندان به دنبال طراحی مواد ارگانیک حتی ارگانهای بدن انسان هستند موضوع جالبتر میشود

 

اسلحه چاپ شده

اسلحه چاپ شده

در نظر بگیرید اشخاص به جای اینکه یک ظرف زیبا بخرند طرح آن را خریده و آن را در خانه چاپ کنند

و یا تصور کنید گوشی تلفن همراه خود را پرینت بگیرید!

این دنیا خیلی دور نیست و ما لحظه به لحظه به آن نزدیکتر میشویم

در میان افراد خلاق نقش زیادی دارند کسانی که به دلیل زیاد بودن هزینه های راه اندازی خط تولید از راه اندازی startup مورد نظر خود منصرف می‌شوند اینگونه شما نیازی به خط تولید نخواهید داشت!دندان و فک چاپ شده با چاپگر سه بعدی

و اینجا معلوم می شود که چرا آینده از آن طراحان است!

 

مدتی است که شرکت قصد استخدام چند برنامه نویس را دارد. همانطور که میشد پیشبینی کرد این کار خیلی بغرنج شد!

ما به تعداد برنامه نویس متوسط برای پروژه‌های سازمانی نیازمندیم و برای جذب از انواع روش‌های شناسایی نیروی کار اعم از آگهی روزنامه‌ای،‌ اینترنتی و معرفی توسط دوستان و آشنایان استفاده کردیم.

صرف نظر از اینکه هنوز هم به دنبال نیروی کار مناسب هستیم، مصاحبه با بیش از ۵۰ نفر تجربیاتی بوجود آورد که ذکر آنها برای کارجویان و کارفرمایان خالی از لطف نیست.

۱) نکاتی برای کارجویان

۱-۱) قبل از ارسال رزومه از صحت و بروز بودن اطلاعات آن مطمئن شوید (از آخرین به روز رسانی بیش از ۳ ماه نگذشته باشد و حتما تاریخ آخرین بروز رسانی را قید نمایید).

مثال

  • شاید شما تا سال گذشته در وضعیت در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نبوده‌اید اما حالا که شرایط تغییر کرده توضیح آن در رزومه ضروری است.
  • تغییر وضعیت نظام وظیفه

۲-۱) نیاز به ذکر تمامی فعالیت‌های اقتصادی در کلیه ادوار زندگی نیست! (چند نمونه واقعی را مشاهده کنید)

  • مدیر فروش در مغازه پدری!
  • راننده وانت در مغازه کله‌پزی!!! (این فرد برای شبیه سازی سه بعدی apply کرده بود!)

۳-۱) در صورتی که سابقه کاری کمی دارید برای پر کردن رزومه گذافه گویی و روده درازی نکنید (چند نمونه واقعی)

  • لیست کردن نام ۱۰۰ تابع از یک زبان برنامه نویسی (به این معنی که من با این توابع کار کرده ام!!!!)
  • به جای نوشتن تدریس در بازه زمانی سال‌های … الی … در دانشگاه مشهد، دروس … ذکر شدن ۱۰ بند و شمردن مورد به مورد که در هر ترم تحصیلی چه فعالیت‌هایی داشته‌ام!
  • تلاش به کوتاه نویسی کنید و سعی کنید رزومه شما بیش از ۲ صفحه نباشد؛ طولانی شدن رزومه باعث میشود نقاط کلید رزومه شما کمتر به چشم بیاید
  • در هر پاراگراف ابتدا موارد شاخص و سپس موارد کم اهمیت تر را ذکر کنید

۴-۱) مواردی که ذکر آنها در رزومه بسیار مهم است

  • نام و نام خانوادگی
  • شماره تماس (بهتر است فقط شماره تلفن همراه قرار دهید)
  • محدوده محل سکونت (از نوشتن آدرس دقیق منزل خودداری کنید)‌ تجربه نشان داده آقایان حساسیت زیادی به این موضوع نشان می دهند اما خانم‌ها به هیچ‌وجه توجه نمی کنند!
  • در خصوص آقایان وضعیت دقیق نظام‌وظیفه (در صورت استفاده از معافیت تحصیلی ذکر ماه‌های باقی مانده از فرجه)
  • سال تولد
  • وضعیت تاهل
  • سابقه تحصیلی (دیپلم و دانشگاه)
  • ذکر مهارت‌ها (و میزان تسلط)
  • ذکر کارهای شاخص انجام شده توسط شما (میزان و نوع مشارکت خود را به صورت مختصر توضیح دهید)
  • درصورتی که برایتان خیلی مهم‌ است ذکر حداقل حقوق درخواستی (البته حداقل معنایی ندارد درواقع حداقل حقوق درخواستی همان حقوق درخواستی شما است!)

۵-۱) با توجه به عدم آشنایی قبلی برخورد اولیه بسیار اثر گذار است! این اثر گذاری در موارد ذیل قابل ذکر است

  • اولین برخورد مشاهده رزومه شما هست در حداقل ترین حالت از قالب‌های آماده رزومه نویسی استفاده کنید،‌ اما کار درست این است که در این خصوص مطالعه قبلی داشته باشید سایت درسنامه آموزشی در این خصوص آماده کرده که گذراندن این دوره رایگان خالی از لطف نیست.
  • برخورد حضوری دو اثر از شما باقی می ماند ظاهر (پوشش و آرایش)، نحوه صحبت‌ کردن (میزان تسلط و اعتماد به نفس) در هر دو مورد دقت کنید مثلا اینکه شما تصویری از خود را پیوست رزومه کنید اما در زمان مراجعه چهره دیگری از شما دیده شود بار منفی زیادی دارد.

۶-۱) معمولا در جلسه مصاحبه حضوری سوالات فنی پرسیده میشود پس قبلا خود را آماده کنید. (حداقل به کارهایی که در رزومه خود به عنوان سابقه ذکر کرده‌اید رجوع دوباره ای داشته باشید تا در صورت پرسش بتوانید به سرعت پاسخ دهید این مورد در خصوص راستی آزمایی رزومه بسیار مهم است)

  • در صورتی که جواب سوالی را فراموش کرده‌اید ایرادی ندارد، به هیچ‌وجه اعتماد به نفس خود را از دست ندهید.
  • زیاد صحبت نکنید و فقط به اندازه سوالی که از شما پرسیده شد جواب دهید. برون گرایی بیش از حد اثر معکوس می‌گذارد؛ معمولا زیاد صحبت کردن باعث می شود ناخودآگاه نکات منفی در مورد خودتان ذکر کنید!
  • رسمی صحبت کنید اما صداقت و دوستانه بودن را چاشنی کلام خود کنید.

۷-۱) زبان انگلیسی خود را تقویت کنید اگر تا این لحظه این کار را نکرده‌اید بعد از مطالعه این متن بلافاصله در آموزشگاهی ثبت نام و تا موقعی که به تسلط نسبی دست‌نیافته‌اید کلاس زبان را ترک نکنید! زبان انگلیسی در مصاحبه‌های شغلی بسیار مهم است در برخی موارد حتی می تواند منجر به استخدام شدن/نشدن شما شود!

۸-۱) هیچ کس علامه دهر نیست، اما شما باید همیشه اطلاعات خود را به‌روز کنید، مصاحبه کننده متوجه این موضوع میشود، این مورد خیلی زیاد در استخدام شما اثر دارد. هرکس ویژگی منحصر به فردی دارد به صورت زیرکانه چندبار در طول مصاحبه این ویژگی را ذکر کنید.

۹-۱) معمولا شرکت‌هایی که حرفه‌ای عمل می کنند از شما می خواهند زمانی را به صورت آزمایشی در شرکت فعالیت کنید (توافق کنید این زمان از ۱۰ روز فراتر نرود) علت این موضوع بررسی رفتار شما همچنین سرعت یادگیری شماست. معمولا شرکت از شما کاری می‌خواهد که بلد نیستید پس بهتر است هرچه زودتر یادگرفتن را یادبگیرید. ذکر تعداد زیاد دوره گذرانده در موسسات آموزشی لزوما اثر مثبتی در روند استخدام شما ندارد!! ذکر موارد زیاد بدین معنی است که شما همیشه به کسی نیاز دارید که به شما آموزش دهد!

۱۰-۱) به فضای شرکت توجه کنید! محل فیزیکی و ظاهر دفتر شرکت را یکی از ملاک‌های انتخاب خود قرار دهید!‌ شرکت های بزرگتر و قویتر معمولا کمتر حقوق میدهند اما کارشان پایدارتر است! به پیشنهادهای کوتاه مدت و اغوا کننده شرکت‌های ضعیف توجه نکنید.

۱۱-۱) در جلسه مصاحبه قرار نیست فقط از شما سوال پرسیده شود شما هم سوالاتی بپرسید:

  • قرارداد من به چه صورتی خواهد بود (مدت زمان، تعهدات و …)
  • بیمه تامین اجتماعی (اگر شرکتی بیمه ندارد یعنی یا پایدار نیست یا مشکلی در کارش وجود دارد کمتر حقوق بگیرید اما از بیمه نگذرید! بیمه برای شرکت در برابر شما تعهد ایجاد می کند و شما را مشمول قانون کار می نماید! در صورتی که بیمه نباشید خیلی سخت می توانید از حقوق خود دفاع کنید، سابقه بیمه در آینده سندی بر سابقه کاری شماست)
  • آینده شغلی شما، نوع و حجم پروژه هایی که شرکت انجام می‌دهد
  • سابقه شرکت (سعی کنید قبل از حضور در جلسه مصاحبه وب‌سایت شرکت را بررسی و نوع کارهای آن مطلع باشید و سوالات خود را در این خصوص دقیقتر بپرسید اما توجه کنید که در سوالات زیاده روی نکنید)
  • قبلا در مورد حقوق خود تصمیم بگیرید! تصمیم گرفتن در لحظه از اشتباهات بسیار بزرگ کارجویان است! توجه داشته باشید حقوق درخواستی با حقوق دریافتی فرق می کند! حقوق دریافتی پس از کسر کسورات قانونی (بیمه و مالیات) به شما پرداخت میشود.
  • در صورتی که شرکت رفتار سالمی داشته باشد عیدی، سنوات و در مواردی پاداش را علاوه بر حقوق پرداخت می کند(عیدی و سنوات طبق قانون کار حتما باید به شما پرداخت شود)
  • در خصوص ساعت کار حتما توجه داشته باشید!‌ ساعت کار مصوب وزارت کار یکی از این دو مورد است ۱)‌ شنبه تا چهارشنبه ۸ الی۱۷   ۲) شنبه تا چهار شنبه ۸ تا ۱۶ و پنجشنبه ۸ تا ۱۲    برخی از شرکت‌ها ذکر می کنند ممکن است برخی از روزها از شما بخواهند زمان بیشتری را در شرکت بمانید در این خصوص حتما در جلسه مصاحبه صحبت کنید (تعداد اینگونه موارد در ماه، و نحوه محاسبه ساعات اضافه کار) توجه داشته باشید که در صورت استخدام حتما تمامی ساعات ورود و خروج + کارهای انجام شده در آن روز را برای خود یادداشت کنید تا بتوانید مستند در مورد اضافه کار خود صحبت کنید.
  • حتما در خصوص کاری که برای شما درنظر گرفته شده سوال کنید! شاید مناسب شما نباشد.
  • انتظارات خود را از شرکت ذکر کنید

۱۲-۱) بیش از یک هفته منتظر تماس نباشید.

۱۳-۱) در بازه زمانی کوتاه چند مصاحبه شغلی تنظیم کنید تا درصورت پذیرفته شدن انتخاب‌های شما متنوع‌تر شود!

۱۴-۱) ممکن است شما هیچوقت تجربه کار در هیچ شرکتی را به صورت ثابت نداشته باشید! این یک ایراد نیست اما کاریابی را مشکل تر میکند!‌ پس زودتر دستبکار شوید و برای خود نمونه کاری ایجاد کنید که بتواند معرف توانمندی های شما باشد. مثلا اگر دنبال شغلی در خصوص طراحی سایت هستید برای خود سایت راه‌اندازی کنید و همیشه به‌روز نگه دارید، همین کار ساده برای شما سابقه‌ای مناسب محسوب میشود.

سعی میکنم این موارد را به مرور تکمیل کنم.

در مطلب بعدی نکاتی را برای مصاحبه جهت کارفرمایان ذکر می کنم.

درود

آقایی گفته بود که یه سایت فناوری داره که داره یک سالش می شه و اینکه چجوری باید به سایت بزرگ تبدیل کنم مثل زومیت و نارنجی…؟

خوب من هم یه مطلب مختصر براش نوشتم که فکر می کنم بد نیست اینجا هم منتشر بشه

keyboard

در ابتدای کار نیازی به سرمایه گذاری نداری بیشتر باید هوشمندی به خرج بدی
۰) از خود صاحبان سایت ها سوال کن (و البته خوبه همچین جاهایی سوال کنی ) مطمئن باش با روی باز کمکت می کنن

۱) ببین سایت های رقیب (خودت یه سری ایرانی مثال زدی) چه کار می کنن (برات یه سری مثال ساده می زنم خیلی کلی و نه حرفه‌ای)
نارنجی:
* لزوما از هرچیزی که ارزش نوشتن داره نمی‌نویسه (از نگاه یه گیک به جریانات نگاه می کنه)
* نه‌تنها حوزه IT بلکه به طور کلی هر چیز جذابی مطلب تهیه می کنه اما از قواعد خودش فاصله نمی گیره
* سعی می کنه تولید محتوا داشته باشه، نه فقط ترجمه
* اعتماد کاربر را جلب کرده، باورهاش رو می‌نویسه، از شرکت ها برای نقد پول می گیره ولی حقیقت رو می نویسه
* چیزایی که برای کاربر ایرانی جذابه می نویسه
* به روزه
* هر روز حداقل ۴ مطلب مفصل اماده و روی سایت قرار می ده
* تبلیغاتش آزار دهنده نیست
* کاربر می تونه بدون مراجعه به ادامه مطلب بخش نسبتا خوبی از مطلب را مطالعه کند (به نوعی می شه گفت به جای خلاصه چکیده گذاشته)
* از نویسنده‌های مهمان بهره می گیره
* محتوای تخصصی با نگاه نقد و بررسی قرار می ده
* سایت رفتار وبلاگ گونه داره
(در مورد خدابیامرز نارنجی همه افعال رو گذشته کن!)

زوم‌ایت:
* از ابتدا سعی کرده رفتار کاملا حرفه ای (بخوان تجاری) نشان بده و به صورت ۱۰۰٪ هدفمند کار می کنه
*‌ از تعداد زیاد نویسنده با تجربه استفاده کرده
* همواره سعی می کنه با روش‌های مختلف جذب مخاطب داشته باشه (طیف وسیعی از تبلیغات و SEO)
* تعداد زیاد محتوا (هرچه بیشتر بهتر) را سرلوحه کارش قرار داده!
*‌ مطالب کوتاه می نویسه
* طیف وسیعی از کاربران را مد نظر داره به خاطر همین سعی می کنه بیشتر عمومی بنویسه و بهش وجهه تخصصی بودن بده
* تبلیغات مرتبط داره
* سعی کرده تنوع مطلب را زیاد کنه و ژورنالیستی برخورد کنه (کافیه نگاهی به تیترها بندازی) “کوالکام بصورت مبهم به تبلیغ HTC One جدید پرداخت “، “Moto 360 موتورولا به پوشش یاقوت کبود و شارژ القای مغناطیسی مجهز گردد”
* لازمه بازم توضیح بدم می‌خواد رفتار تجاری نشان بده طوری که نظر برندها رو به خودش جلب کنه تا از این مسیر کسب درامد کنه (تا حدودی موفق بوده!)
* چیزی بین سایت خبر رسانی و مجله اینترنتی هست

تک کرانچ:
* حقایق تلخ را مفصل شرح می ده :)
* مصاحبه می کنه و به صورت خلاصه روی سایت قرار می ده
* به برندهای بزرگ دنیا چنگ می ندازه
* نقدهای نیمه حرفه ای می کنه (طوری که کاربران عادی هم متوجه بشن)
* سعی می کنه از اتفاقای پشت پرده حرف بزنه
* سایت رفتار وبلاگ گونه داره

۲) رفتار حرفه ای نشان بده
*‌ بدون دنبال چی هستی؟ پول، شهرت، اعتبار و … ، سایت می خوای‌، بلاگ می‌خوای، می‌خوای یه جوری باشه انگار یه شرکت پشتشه یا اینکه مثل تک‌کرانچ یک شخص پشتشه، می خوای بقیه بگن وایرناب درموردش اینو گفت یا می‌خوای همه دنبال این باشن که تو معرفیشون کنی یا اینکه کلا هرچی تو تکنولوژی می گذره رو پوشش بدی، می خوای نگاه بی طرف داشته باشی یا از یه سری حمایت کنی یا کلا چی!! از خودت یه سری سوال کن و یه لیست تهیه کن
* هدفت معلوم شد حالا ببین برای رسیدن بهش چی نیاز داری
* لیستت رو به ترتیب از پر اهمیت ترین به کم اهمیت ترین مرتب کن حالا جلوی هر کدام یه عدد (۰ یا ۱) بنویس (۱ یعنی اگه همین الان دست بکار شم می تونم انجامش بدم)‌ ۰ هم که خوب معلومه یعنی چی
* یه لیست دیگه درست کن که فقط شامل اوناییه که ۱‍ هستن حالا از بالا به پایین یکی یکی انجام بده هر کدام که انجام شد (یا حداقل سر و سامان گرفت) برو سراغ بعدی هر دو هفته یکبار سری به لیست اولیه بزن تکمیلش کن و اگه چیزی از بین ۰ ها شرایط یک شدن داشت یکش کن و بفرست به to do list

خلاصه کنم با برنامه جلو برو برای خودت برنامه زمانی داشته باش و بدون مثلا ۲ ماه دیگه کجایی اگه دیدی نمی رسی بیهوده دست و پا نزن مدل بیزینست رو عوض کن هر کاری می کنه به سبک هرچه پیش آید خوش آید جلو نرو این طوری به جای خاصی نمی رسی

انتظاراتت رو از خودت زیاد کن اگه زیاده خواه نباشی کار مهمی هم انجام نمی دی

برای شروع خوبه نگاه کنی به کارای بزرگای این حوزه از سعی کنی ابتدا کارایی که انجام دادن تو سایز کوچک و بعد از کسب موفقیت اولیه تو سایز بزرگ انجام بدی.

تعصب نداشته باش و هرچی که جواب نداد با یه لبخند (حاکی از کسب یه تجربه‌ی خوب) کنار بگذار و برو سراغ یه چیز دیگه

حداقل یه کار جدید انجام بده و گرنه من به خودم می گم تو چه فرقی با بقیه داری

زود پاشو کارتو شروع کن از تو حرکت از خدا برکت (ولی حرکت باید ممتد باشه تا برکت هم ممتد باشه!)

آقای ریچارد جان یک کتاب و یک سخنرانی کوتاه و جالب داره در مورد ۸ راز موفقیت. این ۸ راز نتیجه مصاحبه با ۵۰۰ آدم موفقه! به نظرم جالب اومد بد ندیدم خلاصه ای از سخنرانی TEDاش رو بنویسم:

۱) مشتاق باش

Do it for LOVE, Not MONEY

کار را برای پول انجام ندید با عشق انجام بدین پول خودش میاد.

۲) کار کن

Hard WORK, nothing comes easy

به طوری جدی و سخت کار کن، هیچ چیز آسان به دست نمیاد ولی در عوض کلی بهت خوش می گذره!

۳) (تو کارت) خوب باش!

To be Successfull, get damn good!

برای اینکه موفق باشی،‌باید حسابی تو کارت خوب(عالی) باشی. هیچ جادویی توش نیست، فقط تمرین، تمرین و تمرین

۴) تمرکز کن

focus your self on one thing

همه‌ی کاری که باید بکنی اینه که روی یک چیز تمرکز کنی!

۵) (خودتو) هل بده

 

Push Yourself

خودتو هل بده، جسمی و روحی؛

Free Your Self From Shyness & Self-doubtباید خودتو از خجالت و تردید رها کنی. راستی اگه کم آوردی مامانا هل دهنده های عالیی هستن :)

۶) خدمات بده

Serve

شما نمی تونید برای پولدار شدن به خودتون خدمات بدین

 

Serving Others something of Valueباید چیز ارزشمندی را به دیگران ارائه بدهید

۷) ایده بده

Ideas, I had an idea

خلق ایده اصلا جادویی نیست

Create A new Idea

  • گوش بدین
  • مشاهده کنید
  • جدی باشید
  • سوال بپرسید
  • مسئله رو حل کنید
  • ایجاد ارتباط کنید

۸) سمج باش

Persist

سماجت اولین دلیل موفقیت است

Persist against Failure & CRAPدر مقابل شکست سمج (مقاوم) باشید همینطور در مقابل مزخرفات: انتقاد (بدرد نخور)،‌ طرد شدن،‌ احمق‌ها و فشارها

دکمه روشن/خاموش

در دولت جدید با توجه به فعالیت‌های جدی دولت مردان (خصوصا رئیس جمهور و وزیر امور خارجه) در فضای مجازی۱  توجه همگان به این فضاها جلب شد! مقالات بسیاری نوشته و صحبت‌های زیاد از صاحب نظران مبنی بر باز یا بسته بودن شبکه‌های اجتماعی خارجی من‌جمله facebook صورت گرفت. چند وقت پیش wechat هم که حسابی بازار داغی در ایران پیدا کرده بود فیلتر شد.

۱) آیا شبکه‌های اجتماعی مجازی مضرند؟

این سوال یک سوال سرراست هست و یک جواب سرراست می‌خواهد اما خوب همه بهش نسبی جواب می‌دهند! و مثل چاقو رو میزنند. پس ابتدا همه مضایا و معایب این سرویس‌ها را بشماریم

۱-۱) معایب

۱-۱-۱) مهمترین عیب! شکستن حریم خصوص:

این موضوع دو جنبه دارد:

۱-۱-۱-۱) حریم شخصی: قرار گرفتن اطلاعات شخصی شما در اختیار بییندگان نامشخص شامل
  • اطلاعات دقیق:‌ چون خاطرات، عکس و فیلم ها توسط خود فرد استفاده کننده یا دوستان او برای سایرین به اشتراک گذاشته شود حال آنکه شاید همه یا بخشی از این اشتراک گذاری مورد علاقه شما نباشد. در شبکه‌های اجتماعی مجازی موبایلی همچون  wechat،‌ viber، tango، koko، pheed و حتی دیالوگ (dialog)! کلیه اطلاعات حساس شما همچون شماره تماس خودتان و تمام دفترچه تلفن شما به همراه موقعیت لحظه‌ایتان برای این شبکه ها ارسال می‌شود.
  • علائق شما: همان دکمه ساده و دوست داشتنی لایک می‌تواند در طول زمانی روحیات شما را برای یک ماشین یادگیرنده به دقت قابل ارزیابی کند (این قاعده در مورد موتورهای جستجویی مثل گوگل هم صادق است)
  • دوستان شما: هر کس با عضویت در شبکه های اجتماعی کم کم لیست دوستان واقعی و مجازی شما تکمیل می‌شود و ۱۰۰ البته مرز ارتباطات شما برای مشاهده کنندگان مشخصتر
۲-۱-۱-۱) حریم عمومی

فرض کنید یک جامعه عضو یک شبکه اجتماعی مشخص باشد. شاید برای یک شرکت نرم افزاری مهم نباشد که شما از فلان سریال تلویزیونی خوشتان میاید یا چقدر نسبت به تیم فوتبال کشورتان تعصب دارید اما این داده‌ها به صورت جمعی امکان استنتاج و آمارهای وسیع می‌شود از نمونه‌های ساده این استنتاجات در سطح وسیع می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • بازاریابی، بازرگانی (بررسی علائق شهرواندان به محصولات) (ادعای بیشتر شبکه‌های اجتماعی مجازی مبنی بر رایگان بودن خدماتشان مبنی بر این موضوع است)
  • دینی ،‌مذهبی (استحکام اعتقادات مذهبی و درجه پایبندی شهروندان)
  • اجتماعی، سیاسی (دیدگاه‌های اجتماعی، سیاسی شهرواندان و گرایشات آنها در طول زمان و حدود اعتماد آنها و نظام، سیستم موجود و دایر در کشورشان)
  • ارزشی، نظامی، امنیتی (توجهات و نگاه شهروندان به ارزش‌های ملی – به عنوان مثال در صورت شروع جنگ شهروندان تا چه سر حدی به دفاع خواهند پرداخت)

و این اطلاعات در سطوح بلند پایه کشورها موجب تصمیمات کلی کشورها (خصوصا ابرقدرت‌ها) می گردد

۲-۱-۱) اساسا مفید نبودن!

برخی منتقدان نظر بر این دارند که این گونه ابزارها تنها سرگرمی‌های مدرن هستند و نمی‌توان از آنها استفاده مفیدی برد.

انیشتین جمله جالبی در این مورد دارد که می گوید: «من از روزی می ترسم که تکنولوژی از تعامل انسانی پیشی بگیرد. چنین روزی، جهان نسلی از احمق ها خواهد داشت.» (این جمله را می توان از ارتباطات بی اصل و محتوایی که در اکثر پیام‌های رد و بدل شده در شبکه‌ها دریافت!)

اما این قاعده گاهی ترس از تکنولوژی است همان حرف هایی که بیش از ۱۵۰ سال پیش در مورد تلفن گفته می‌شد و بعد در مورد رادیو (که روح شما را می‌مکد) در مورد تلویزیون، تلفن‌ همراه و اینترنت تکرار شد؛ اگر بخواهیم مثال بزنیم زمانی در حدود ۴۵۰ سال پیش با ماشین‌های بخار مقابله می‌شد! اولین لوکوموتیوها و هواپیماها همین صحبت‌ها را با خود داشت.

اما هیچوقت نباید فراموش کرد بدون بعضی از این تکنولوژی‌هادر این عصر (مثل برق) به سختی می‌توان زندگی کرد! و جالب آنکه هر کدام با خود فرهنگ، تفکر و حتی شغل (بعضا در مقیاس عظیم) ایجاد کرده‌اند. به قاعده همیشه در ایران عزیز اول یک موضوع اپیدمی می شود و بعد با آن مقابله شده و وقتی مقابله با شکست مواجه شد به فکر فرهنگ سازی میافتیم. (متاسفانه هنوز در مهندسی فرهنگی بسیار ضعیفیم)

۳-۱-۱) تهاجم فرهنگی/کم شدن روابط/ اتلاف وقت

“تهاجم فرهنگی/کم شدن روابط/ اتلاف وقت” همه این عناوین به نوعی مصائب فرهنگی است. شاید با افزایش آگاهی کاربران نسبت به ابزاری که در دست دارد تصمیات بهتری را در خصوص نحوه استفاده اتخاذ کنند. آگاهی از فرد تا خانواده و از خانواده کل جامعه می‌تواند موجب انتخاب‌های درست و موفق شود.

۲) آیا شبکه‌های اجتماعی مجازی مفیدند؟

از دورباز انسان به دنبال تسهیل و تسریع مسیرهای ارتباطی خود بوده؛ از آن زمان که تلاش برای ایجاد راه و سپس بهبود کیفیت راه شد تا زمان نوشتن و خط و زبان،اختراع چرخ، افزایش وسایل نقلیه، اختراع کاغذ و نامه و ایجاد اولین خطوط ارتباطی، همه تلاش‌ها برای تسریع در ارتباطات و افزایش کیفیت آن بوده (همچون چاپارها که نامه رسانان سریع ایران باستان بودند). برخی می گویند که نیازی به ارتباطاتی اینقدر سریع نیست ۲ و حتی نیازی به آن دیده نمی‌شود. زمانی که تلگراف وجود داشت می گفتند نیازی به تلفن نیست و وقتی تلفن به وجود آمد نیازی به تلفن همراه نبود! مدتی در کشور ما با اینترنت مقابله می‌شد تا زمانی که در سطح ۲ دانشگاه دسترسی ایجاد شد؛ بقیه دانشگاه‌ها هم (به‌طبع جهت ارتقاع جایگاه علمی!)‌ طلب کردند؛  بعد از عمومی شدن تا مدت‌ها به عنوان کالای لوکس محسوب می‌شد. (دور از منطق هم نبود کسی نبود بداند از اینترنت چه می خواهد! ضمنا دانش عمومی در این حوزه بسیار کم بود)

شاید هنوز هم به دید ما چیزی مثل گوگل گلس چیزی فانتزی باشد اما تلاش برای تسریع و تسهیل ارتباط انسان‌ها ادامه خواهد داشت تا زمانی که تمامی انسان ها کاملا به هم متصل شوند.

شبکه‌های اجتماعی مجازی نسل جدید ارتباطاتند که خودشان هنوز اول راه‌اند، بطوریکه هر بار با یک محصول (بعضا با یک قابلیت) جدید همه را شگفت زده می‌کنند.

سرعت پیشرفته‌های ارتباطی در دنیا خیلی سریع شده اما کشور ما به دلیل بستر ضعیف سخت‌افزاری و نرم افزار و در نهایت خدمات دهی محدود، ضعیف، بی‌کیفیت۳ و گران قیمت۴ فرسنگ‌ها با کشورهای درحال توسعه فاصله دارد. بطوری که از انتهای جدول همواره جزء ۵ کشور برتر است! اما مطلب بسیار جالبتر اینجاست که ایران در سال ۲۰۱۲ بالاترین رشد خرید دستگاه‌های هوشمندی چون موبایل‌های پیشرفته، تبلت و فبلت را داشته است (این در حالیست که بستر استفاده از این گونه وسائل بسیار ضعیف است).

فاجعه آنجاست که اگر تصمیم به برداشته شدن محدودیت‌های موجود داخلی گرفته شود کشور به هیچ‌عنوان بستر کافی برای ارائه خدمات سریعتر و حجیمتر ندارد!

 

۳) اما ما تا کنون ما چه کردیم

در زمینه شبکه های اجتماعی شناخته شده ترین شبکه ما کلوب است که از اشکالات مهم کلوب این است صاحب سبک نیست و صرفا تلفیقی از چند امکان در مدل‌های خارجی خود است

از دلایل موفقیت این شبکه همزمانی فعالیت‌ش با بسته شدن شبکه اجتماعی مشهور آن دوران (سال ۱۳۸۳) یعنی orkut  می‌باشد.

اساسا هیچ کدام از سایت های ایرانی علاقه ای به حضور در بازار بین الملل ندارند و این ناشی از نبود بستر کافی، تحریم های کارت‌های اعتباری و … است. این در حالی است که با ارزش ترین صنعت هندوستان نرم افزار است!

شبکه‌های اجتماعی موبایل

وحشت در دستان شما! دیگر حریمی وجود ندارد! دشمنان مخابرات! :)  ایرانیش(بخوانید چینیش) اومد دیالوگ :))  (دوستان را از خواب زمستانی بیدار کنید) (چینی ها در ایران جولان می دهند)

کلی چیز ملی! مثل سیستم‌عامل ملی!‌ سیستم‌عامل امن با ویژگی‌های نظامی!  و آخرین دسته گل مرورگر ملی که به گفته سازندگان تا الان ۵۰۰ تومن (میلیون تومن)! هزینه برداشته و ۱ تومن(میلیارد) دیگه هم هزینه دارد! خاطرم هست سال ۸۳ یک شرکت ۷۰ تا ۸۰ میلیون پول گرفته بود که فایرفاکس رو فارسی کنه الان هم با احتساب تورم یک شرکت دیگه ۱.۵ تومن (میلیارد تومان) پول می گیرد تا فایرفاکس فارسی را  تغییر چهره (deface) دهد و به خورد خودمان بدهد! باور نکردنیست که انجمن‌های شبه دولتی باقی مانده از دولت قبل هم تمام قد مشغول دفاع از ایشان هستند. به قاعده یا برایشان نفعی دارد یا از سر ناآگاهی سنگ دیگری به سینه می زنند.

همان کشوری که به استکبار جهانی می‌خوانیمش و فعلا ابرقدرت جهان است اکثر (تقریبا تمام) محصولات تکنولوژیکش را در چین تولید می کند و صرفا تکنولوژی را ایجاد می کند.

 

چرا حتی اگر شبکه اجتماعی به کاملی فیس‌بوک در ایران وجود داشته باشد کاربران حاضر به استفاده از آن نیستند؟

چرا در ایران به جز چند محصول حوزه مذهبی محصولات شناخته شده در سطح بین‌الملل نداریم؟

چرا زمانی که حتی چیزی به اسم اینترنت وجود دارد و همه می دانیم باعث از بین رفتن مرزها شده همچنان نمی توانیم از این عرصه ارزش ایجاد کنیم؟

چرا شرکت‌های حوزه‌ی IT ایرانی با بیشترین گردش مالی! مشغول فروختن نرم افزار‌های قفل شکسته و یا رایگان هستند!

چرا هنوز بعد از انجام پروژه‌های عریض و طویل نرم‌افزاری همچنان مدیران دولتی! یک سی دی در دست می گیرند و می گویند باور نمی کنم ۵۰۰میلیون برای این پول پرداختم!

 

پانوشت‌ها:

۱. رئیس جمهور در twitter  و facebook همینطور وزیر امور خارجه در twitter  و facebook

۲. برخی می گویند که نیازی به ارتباطاتی اینقدر سریع نیست

۳. وزیر ارتباطات: اینترنت 1 به 25 است!

۴. قیمت اینترنت پرسرعت ایران 16 هزار برابر اینترنت پرسرعت مالزی است

من کلا زیاد به این موضوع فکر می‌کنم. هم تو شرکت‌های زیاد خصوصی کار کردم هم مدت زیادی با/در مراکز دولتی کار کردم و نظر شخصی من جواب این سوال یک جمله هست:

پروژه‌های دولتی مدیر پسند و پروژه‌های بخش خصوصی کاربر پسنده!

ایمیل ملی!

دسته: دولت الکترونیک

16 دسامبر 2013

ایمیل ملی برامون راه‌اندزای شده که باید برای اون سالی ۲۰۰۰ تومان بپردازیم، اون هم فقط 50MB حجمش هست؛ تازه بعد از ثبت نام هم باید حضورا بریم اداره پست تایید شیم و هزینش رو پرداخت کنیم!

اساسا من با پولی بودن هیچ مشکلی ندارم ولو اگه به واسطه پولی شدن کسی بتونه تقاضای خدمات مطمئن داشته باشه خوبه ولی خوب من می‌دونم شما هم می‌دونید اینجا ایرانه و پیگیری کیفیت خدمات خیلی معنا نداره (حتی با پولی شدن)

تا الان ۱۵۰.۰۰۰ نفر هم گرفتن!!! (خدا بده برکت)

حالا بعد از اینکه شما خودتون (بالاجبار) کد ملی تاریخ تولد کد پستی و آدرستون و جنسیتتون رو در اختیارشون گذاشتید و به اختیار شماره تماس و آدرس و اطلاعات محل کار و علاقه مندی‌ها (حتی تلفن ضروری!) در اختیار گذاشتید چه میشود:

عین عبارت رو از روی متن خبر قضاوت با شما

کرباسیان با بیان اینکه با وجود این سرویس پست الکترونیک امن، مشکلات مردم در دریافت سرویس و مراجعه به سازمانها و دستگاههای حاکمیتی کاهش می یابد، ادامه داد: از طریق این سرویس سازمانها می توانند به مشتریان خود اطلاع رسانی کنند؛ همچنین این ایمیل در مواردی چون انتخابات، بازاریابی، آگهی و اطلاع رسانی ها به صورت مستقیم درگاهی خواهد بود برای اینکه این اطلاعات را به افراد مدنظر برساند و در نتیجه خیلی از صرفه جویی هایی ملی به وجود خواهد آمد.

معنیش اینه که پول می‌دی اسپم هم می‌شی!

اگه هنوز هم علاقه دارید ایمیل ملی داشته باشین ملالی نیست می‌تونید اینجا  ثبت نام کنید mail.post.ir

برخی برنامه نویس‌ها برای بررسی اینکه ببینند یک تابع خروجی غیر null داره این کار را انجام می دن:

if ( my_func() != '') {
 //do something
}

این یه اشتباه بزرگه! جواب این شرط true هست! چراکه جاوااسکریپت undefined برمی گردونه درستش اینه:

if ( my_func() != null) {
 //do something
}

به اینطور اشکالات برنامه نویسی اصلاحا خطای منطقی می گن

نمی‌دونم شما هم مشکل من رو با گوگل دارید یا نه من این باگ رو براشون report کردم ولی تا الان که براش کاری نکردن.

مشکل اینه که وقتی تو حالت ssl نیستین‌ (https) پنجره ads که سمت راست صفحه شما به نمایش درمیاد و حاوی توضیحات بیشتر درمورد جستجوی شماست یا ممکنه حاوی تبلیغات باشه موجب می شه اولین نتیجه جستجو قابل کلیک نباشه! خیلی اتفاق نادری افتاده که اینطور شده ولی خوب یه مشکل اعصاب خورد کنه برای این مشکل من یه add-on با greasemonkey نوشتم که خیلی ساده است و بانصبش مشکل مرتفع می‌شه.

دانلود

سلام دوستان

تو یکی از قسمت‌های رادیو‌گیک تو وبلاگ جادی (کیبورد آزاد) یه تبلیغ جانانه برای fastdic.com کرده بود علتش هم که خیلی روش تاکید داشت سرعت خیلی بالای اون بود.

خوب ما هم می‌خوایم یه همچین چیزی برای خودمون داشته باشیم بنابراین شروع می کنیم.

برای این کار سه چیز نیازه

۱) دیتابیس: حدود سال ۱۳۸۴ یک دیتابیس دیکشنری پیدا کردم که یه گوشه‌ی هارد تا الان نگهداری کرده بودمش و الان می‌خوام از همون استفاده کنم. یک فایل متنی ۵۹۴۹۹ سطری به این شکل

text-dictionary

پس ما ابتدا لغت انگلیسی رو داریم بعد فاصله::فاصله بعد لغت فارسی حالا تا اینجا رو داشته باشید که باهاش کار داریم

۲) باید دیتابیسی رو برای اینکار طراحی کنیم جدولی که برای اینکار در نظر گرفتم ۳ فیلد داره (من یک عادتی دارم و همیشه یک فیلد id توی جدول قرار می دم هرچند حتی اگه به اون نیاز نباشه)

فیلدها شامل:

id از نوع integer

english از نوع varchar که طولش ۲۵۵ حرف هست

persian از نوع varchar که طولش ۱۰۲۴ حرف هست (طولانی‌ترین معنی که پیدا کردم ۷۴۴ کاراکتری بود)

خوب اینجا می‌خوام چندتا فوت کوزه گری بگم

فوت کوزه‌گری ۱

ایندکس‌گذاری جداول در زمان SELECT زدن تاثیرگذارترین موضوع در سرعت Queryها هست!

persian هم که بیشتر حرف داره fulltext می‌کنیم تا بتونیم روش fulltext search کنیم

با توجه به اینکه فیلد english کمتر از ۲۵۶ حرف داره اون رو index می کنیم برای اینکه کیفیت جستجو را بالا ببریم فیلد english  را fulltext کردم.

برای کلید اصلی (primary key) هم id v رو انتخاب می‌کنیم مطابق تصویر زیر (روی عکس کلیک کنید تا سایز اصلی رو ببینید)

db-dictionary

خوب جدول آمادست حالا ادامه مرحله یک رو جلو می‌بریم

یه متن بلند بالا داریم که باید تبدیل شه به INSERT در نزدیک به ۶۰۰۰۰ QUERY منطقا ما بیکار نیستیم (و البته از حوصله هم خارجه) که دستی اینکار رو انجام بدیم

یک راه اینه که از Excel استفاده کنیم از tabs->data->from text که توش delimiter (یا همون جدا کننده) را : قرار می دیم و ادامه ماجرا (یک وقت دیگه آموزش می‌دمش)

من دوست دارم از یک روش گیکی‌تر و قابل استفاده در تمام سیستم‌عامل‌ها استفاده کنم؛ برای اینکار نیاز به vim داریم که تقریبا برای تمام (بله درست شنیدید تمام) سیستم‌عامل‌های موجود نسخه داره (…,Windows, Linux, Mac, OS/2, Amiga, Android, i/Os) می تونید از اینجا دانلودش کنید. این برنامه خیلی جالبه تقریبا تمام زبان‌های برنامه‌نویسی رو پشتیبانی می‌کنه Open Source(بخونید آزاد) هست؛ تحت shell (ویندوزی‌ها بخونن DOS)هست؛ می‌تون فایل‌های گیگابایتی رو مثل آب خوردن بازکنه و روشون پردازش‌های سنگین انجام بده؛ خیلی جذاب و دوست داشتنیه و امکاناتش بینهایت! خوب بهتره دست از تعریف و تمجید بردارم و کار رو شروع کنیم

خوب حالا که vim رو دانلود کردین دیکشنری لغات رو هم دانلود کنید.

من دیکشنری و فایل gvim74.exe رو توی درایو 😀 قرار دادم برای باز کردن دیکشنری اول باید dos یا shell رو باز کنید

D:
gvim74.exe fa-en-utf8.txt

 

شکل دیکشنر ما به ازای هر سطر بصورت زیر هست

english Word :: ترجمه فارسی

 و ما می خواهیم اون رو تبدیل کنیم به

INSERT INTO dictionary VALUES (NULL, "english word","ترجمه فارسی");

برای اینکار کافیه توی VI دستورات زیر را بنویسیم  برای نوشتن دستور در VI ابتدا باید : بزنید تا بخش دستور فعال شه در واقع منظور از : در ابتدای خط همین هست (اگه همین دستورات رو copy/paste کنید خودش می‌فهمه که دستوره )

:%s!^!INSERT INTO dictionary VALUES (NULL, '!g
:%s! :: !','!g
:%s!$!');!g
:wq

خوب حالا این دستورات یعنی چه

در این دستورات علامت ! نقش جدا کننده را بازی می کند

در خط اول s% یعنی به ازای تمام یافته‌ها به جای ^ که نشان دهنده ابتدای سطر است ($ هم نشان دهنده انتهای سطره 😉 ) دست INSERT را قرار بده و g هم یعنی replace کن به عبارتی ما یه find and replace ساختیم.

در خط دوم می گیم هر جا :: دیدی بجاش ‘,’ بگذار

و در خط سوم هم می گیم پایان هر خط ;(‘ بگذار تا دستور ما بسته بشه

و در نهایت wq: یعنی ذخیره کن و خارج شو!

{ادامه دارد}

درباره‌ی این وبلاگ

در این بلاگ نگاه من را درباره دنیای فناوری و برنامه نویسی خواهید دید. امیدوارم مطالب آن راهگشا باشد.

تصاویر